Militära fordon
Pansarterrängbil 203A
Tillverkad i Finland och går under namnet Sisu XA-180.
Vikt 18.5 ton
Beväpningen på alla fordon utom sjuktransportfordonen består av vapenhuvar med 20-millimeters automatkanoner. Vapenhuvarna har lyfts från Pansarbandvagn 302 och anpassats till Pansarterrängbil 203 A.
Motor Valmet 612 DWBIC
Besättning 2 man, passagerare 4 man.
Riktigt tjusiga bilder Jimmy 👍
Pansarvagnen i ts, är det medeltung ? -tänkte på vikten.
Räknas som tung stridsvagn.
#7
Okidoki.
Bandvagn 410 denna var utlånad till Arsenalen ett tag fotad den 14-07-12
Ett ganska nytt fordon som kom 2013. Svensktillverkad.
Vikt 15 ton och kan lasta 3 ton.
Fordonet kan simma med 4 km i timmen
Besättning 2-3
Beväpning självskydd med fjärrstyrd Vapenstation 01, eller ringmonterad kulspruta. Rökkastare.
Motor sexcylindrig dieselmotor på 275 hästkrafter
Maxhastighet 65 km/h och klarar av en lutning på 35 grader i sidled, samt 31 grader i uppförs-/nerförsbackar,
#9
Denna måste ju i fredstid vara ett ypperligt hjälpmedel där det råder svåra framkomligheter, speciellt vintertid. Tänkte på räddningstjänst mm.
#10 Räddningstjänsten har Bandvagn 206 som fasades ut i början av 2000-talet. Vissa kommuner köpte in den och lika så många företag som har hand om elnätet.
Den finns fortfarande inom Försvarsmakten men håller på att ersättas av BV 410 och BV 308
På bilden ses Bandvagn 206 på Fordonsmuseum Arsenalen.
#11
Vill svagt minnas jag sett några inslag på tv där räddningstjänst använt detta fordon.
Hade de inte de vid det kraftiga snökasoet i Gävle när nu det var. Det kom ju hur mkt snö som helst och hela stan var förlamad.
#12 Det stämmer, även hemvärnet lånar ut BV 206 till räddningstjänsten.
#15
En sån där, eller möjligtvis 350 cc nåt sånt körde jag förr-förra sommaren men det var en Jawa tror jag. Såg iaf ganska lika ut.
Jösses så spårsäker den var på grusvägen jämte min moppe 😃
#17 Jag skulle vilja prova den på vintern med skidorna på sidan det ser kul ut 🙂
#18
Det kan jag tänka mig 😃
Jämför man med en plastpulka (scooterliknande moped för de som inte vet) så är det som dag och natt i skillnad på precis allt. Det jag främst la märke till var kurstabiliteten. Sen var det ganska gött ljud i den ändå. Iaf när man är van med 50 cc he he
Men 80-90 knyck på svängiga grusvägar, så blev det även spännande med denna maskinen ☝️
Maskinen som jag körde hade en sån där "flygplanslampa" (var faktiskt tvungen att fråga vad det var för nåt för lampan ser lite speciell ut).
Ja det är stabila saker byggda för att tåla mycket.
Jupp.
Från moderna saker till Andra världskriget.
En Sturmgeschütz 40 G med nummer Ps. 531-30 i Helsingfors. Deltog i kriget mot Sovjet. Vagnen kom till Finland 1943 från Tyskland.
Sköt och slog ut en T-34 vid Leitimojärvi 26 juni 1944. Skytten var Lance S.
Slog ut en T-34 vid Vuosalmi 12 juli 1944 skytt korpral U. Tammi
Slog ut en KV-1 vid Vuosalmi 13 juli 1944 skytt Korpral V. Haapamäki.
#23 Den ser lite speciell ut
Hade en personbil en gång som vid händelse av krig skulle förfogas över av försvaret.
#24 Ja den saknar torn och var unik.
#25 Jo det fanns många fordon som var det i det civila samhället under kalla kriget.
#10
Bandvagnarna var riktigt roliga att köra, men det var en mardröm för dem i bakre lådan om det var beordrad forcerad körning. sikten framåt var obefintlig och att passera över en snövall i 40 plock blev då en rätt omskakande upplevelse där bak.
#22
Stug III var en av de mkt framgångsrika nödlösningarna som tyskarna tog till
Besättningarna i dessa vagnar var dock mycket noga med att poängtera att de inte var pansarsoldater, de var artillerister. Konceptet använde ju Sverige i o m att stridsvagn S lanserades. ( i mina ögon ingen stridsvagn utan just en stug)
#29
Finns det nån logik med att det står YES (ja) fram på vagnen? Om nu inte YES är förkortning för nåt annat än ja.
#30 Ja det fanns två Centurionvagnar som ingick i ett konstprojekt i Norge som målades vita som hamnade vid Operahuset i Oslo senare fick Arsenalen dom två och stod på deras parkering ett tag.
Där efter flyttades ena intill E20 och målades vit med svarta bokstäver Museum den andra fraktades till Karlstad och Brigadmuseum och har blivit målad grön igen.
Aha så det var så pass enkelt ändå 😃
Tänk, jag hade tänkt frågat om det stod NO på baksidan av vagnen men lät bli he he
#29
ja den skulle ersätta den gamla vagnen. Men man hade samtidigt krav på en relativt liten vagn och en kanon med rejält tryck. Och då Sverige inte skulle använda sig av offensivt pansar (då torn är av stor betydelse) så så man på tyskarnas o ryssarnas kanonvagnar och fastnade för den lösningen. En stug ska gömmas, avlossa ett eller två välriktade skott och sedan söka ny skyddad eldställning. då gjorde det inte så mycket att man inte kunde skjuta under gång
Den som utvecklade vagnen kikade först på en fransk studie och även analyser av dom Stug som hamnade i Sverige efter kriget. Det gjordes en massa studier på stridsvagnar innan försöksmodellen kom, ett av dom viktigaste var automatkanonen men som du även säger att den inte var till för anfall.
#34 ja för vagnen hade väl blivit a betydligt tyngre, b Betydligt dyrare och c betydligt högre med ett torn
#36
Ser väldans hög ut. Ska de inte vara låga för att vara så pass oträffbara som möjligt?
#37 Nja så höga är dom inte en då soldaterna satt ju bak på dessa vagnar och takdelen går ju öppna så dom kan skjuta där ifrån.
#38
Aha, då lurar bilden min bedömning.
Vet att det var snack förut om att de skulle bygga dessa eller liknande fordon i plast istället för då kunde de släppas ned med fallskärm samt de gick ju betydligt fortare både rakt fram och i kurvor samt betydligt bränslesnålare. Nu är ju detta några år sen jag fick veta detta, så de kanske är i bruk numer 🤔
Fast det var nog Brittisk militär det handlade om tror jag.
#38 Låter som brittiska, När man sände PBV 302 till forna Jugoslavien så var man tvungen att sätta extra pansar på vagnen vilket slet på motorn. En vagn körde på en mina och det blev inte mycket kvar av den men ingen svensk dödades.
#40
Oj, är jag så gammal alltså 😮
Tyckte det var nåt år sen jag hörde talas om detta. 😃
#41 Dom är från 1966 så dom har verkligen används väl. Flera gånger har man modifierat dom och byggt om dom.
#42
Aha där ser man. Nä så gammal är jag inte 😃
#44
Jösses vilket monster 😮
#45 Jo den är maffig, såg att frontglaset i hytten var minst 10 cm tjock.
#47
Det känns som att en hagelstorm blir ingenting i detta fordon 😃
😃